Pora na pomidora

Nadwaga i otyłość zostały określone jako najpoważniejsze choroby cywilizacyjne naszych czasów. Coraz częściej borykają się też z nimi dzieci i młodzież. Na szczęście, wiele zależy od rodziców i opiekunów, którzy mogą wpływać na zwyczaje żywieniowe swoich pociech i w ten sposób zapobiegać wielu problemom zdrowotnym.

pomidory
Komórki tłuszczowe, czyli adipocyty, formują się w organizmie już w życiu płodowym. Jednak nasz organizm może wyprodukować kolejne już w trakcie naszego dzieciństwa, dojrzewania i dorosłości. To, ile komórek tłuszczowych powstanie w naszym organizmie, zależy od sposobu odżywiania oraz stanu zdrowia.

Jakie są główne przyczyny nadwagi i otyłości? Dzieci spędzają obecnie więcej czasu przed komputerem czy telewizorem, włączając w to porę posiłków. Siedząc przed telewizorem, koncentrujemy swoją uwagę na tym, co dzieje się na ekranie, przez co nie kontrolujemy ilości spożywanego pożywienia, czyli jemy więcej. Często dzieci spożywają tylko śniadanie i obfite obiadokolacje, a między posiłkami podjadają słodycze, słone przekąski typu chipsy lub dania typu fast food, popijając je słodkimi napojami gazowanymi. Zapominamy o warzywach i owocach oraz naturalnych i zdrowych sokach.Gdy jemy za dużo, komórki tłuszczowe zwiększają swoją objętość, a po osiągnięciu wartości maksymalnej w organizmie zaczynają tworzyć się nowe magazyny dla tkanki tłuszczowej.

Jak sprawdzić, czy dziecko ma prawidłową masę ciała? – Najprostszym sposobem jest systematyczna kontrola wskaźników rozwoju malucha. Pod uwagę powinniśmy wziąć wzrost, masę ciała oraz BMI (wskaźnik masy ciała) w odniesieniu do płci i wieku pociechy. Wszystkie te wskaźniki, odpowiednio ze sobą skorelowane, znajdziemy w tzw. siatkach centylowych. Kiedy zauważysz, że dochodzi do dużej dysproporcji w krzywych (np. wzrost dziecka znajduje się powyżej 75 centyla, a waga poniżej 10), powinna być to informacja, którą warto skonsultować z lekarzem pediatrą. Inne niepokojące sygnały, na które rodzic również powinien zwrócić uwagę, to nagły przeskok do innego centyla czy duży spadek lub wzrost wagi – wyjaśnia Alicja Kalińska, dyrektor Centrów Dietetycznych SetPoint, ekspert kampanii „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”.

Jakie mogą być skutki nadwagi u dzieci? Problemy ze snem i koncentracją, bóle kręgosłupa oraz stawów, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, problemy z układem oddechowym, zmniejszona wydolność fizyczna, zaburzenia hormonalne. – Do prawidłowego przebiegu rozwoju dzieci konieczny jest odpowiednio zbilansowany sposób odżywiania. Im dieta jest bardziej urozmaicona, tym większą mamy pewność, że jest ona odpowiednio zrównoważona i naszym pociechom nie grożą niedobory pokarmowe, jak również wynikające z nich schorzenia i choroby. W codziennym jadłospisie powinny znaleźć się produkty, które zastąpią słodkie czy słone przekąski, tak lubiane przez najmłodszych, w tym obowiązkowo warzywa i owoce. Będąc cennym nośnikiem witamin i składników mineralnych, stanowią smaczną i zdrową alternatywę dla dań typu fast food czy słodyczy. Spożywane regularnie kilka razy dziennie, wzmacniają odporność malucha, dają mu siłę i dostarczają niezbędnej energii – podkreśla Alicja Kalińska.

O kampanii

W ramach IV edycji kampanii społeczno-edukacyjnej „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców” zaplanowano działania skierowane zarówno do dzieci, jak i ich opiekunów: warsztaty warzywno-owocowe we współpracy z wybranymi przedszkolami oraz szkolenia dla kadry szkolnej w kilku miastach Polski, które poprowadzi specjalista ds. żywienia.

Na stronie internetowej www.poranapomidora.com można znaleźć informacje na temat walorów zdrowotnych warzyw i owoców oraz zasad zdrowego żywienia dzieci i młodzieży, m.in.: jak rozpoznać niepokojące sygnały wzrostu masy ciała, jak wpływać na zmianę nawyków żywieniowych, a także porady eksperta dietetyka i przepisy na dania z warzywami i owocami dla najmłodszych. Organizatorem działań, sfinansowanych ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.

(l)

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *