W piątek, 26 września, w filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku odbędzie się koncert inaugurujący sezon artystyczny 2025/2026. Solistą będzie wybitny koreański skrzypek Sunjae Ok, a orkiestrę poprowadzi Monika Wolińska. Początek o godzinie 19:00. Podczas koncertu orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara wykona dwa arcydzieła Ludwiga van Beethovena – kompozytora-symbolu, którego twórczość nieustannie porusza serca melomanów i inspiruje kolejne pokolenia wykonawców na całym świecie. Jego muzyka, głęboko zakorzeniona w ludzkich emocjach, przekracza granice epok, pozostając uniwersalnym językiem ducha i myśli. Program wieczoru zbudowany został wokół kontrastujących, lecz komplementarnych dzieł, ukazujących dwa oblicza beethovenowskiego geniuszu: liryzm i dramat, intymność i monumentalizm, subtelność oraz heroiczny rozmach.
Koncert skrzypcowy D-dur op. 61 – jeden z najpiękniejszych i najbardziej wymagających utworów w całym repertuarze skrzypcowym. Skonstruowany z niezwykłą finezją i symfonicznym rozmachem, zachwyca śpiewną linią melodyczną, mistrzowską architekturą i poetycką głębią. Choć po premierze w 1806 roku dzieło spotkało się z chłodnym przyjęciem, dziś uznawane jest za jedno z największych osiągnięć w historii koncertu instrumentalnego. W partii solowej wystąpi Sunjae Ok, znakomity koreański skrzypek młodego pokolenia, którego występy cechuje nie tylko imponująca technika, ale także wyjątkowa muzykalność, dojrzałość interpretacyjna i subtelna wrażliwość. Laureat licznych nagród, w tym m.in. I nagrody w konkursie muzycznym Areum Broadcasting Network (2004), I nagrody w Little Mozart Competition w Korei (2007), otrzymał także I nagrodę, kończąc edukację w Yewon School (2014).
III Symfonia Es-dur op. 55 „Eroica” to jedno z najbardziej przełomowych dzieł nie tylko w dorobku Beethovena, ale i w całych dziejach muzyki symfonicznej. Utwór ten, skomponowany w latach 1803-1804, stanowi moment graniczny w historii gatunku: odważny manifest artystycznej niezależności, wyraz sprzeciwu wobec konwencji oraz głęboka refleksja nad ideą bohaterstwa. Początkowo dedykowana Napoleonowi Bonapartemu – uosobieniu rewolucyjnych ideałów – symfonia szybko straciła swego patrona, gdy Beethoven rozczarowany cesarskimi ambicjami Napoleona, usunął jego nazwisko z tytułowej strony partytury. „Eroica” stała się wówczas hymnem ku czci nie konkretnej postaci, lecz samej idei wolności, odwagi i twórczego indywidualizmu. Jej niezwykła struktura, dramatyczna intensywność i śmiałość wyrazu do dziś inspirują twórców i słuchaczy na całym świecie.
Całość wieczoru poprowadzi Monika Wolińska – dyrygentka i profesor zwyczajna w Katedrze Dyrygentury Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a zarazem pierwsza Polka, która zadyrygowała w nowojorskiej Carnegie Hall.
Program: Ludwig van Beethoven – Koncert skrzypcowy D-dur op. 61 Ludwig van Beethoven – Symfonia nr 3 Es-dur op. 55 „Eroica”
Wystąpią: Sunjae Ok – skrzypce Monika Wolińska – dyrygent Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara
Sunjae Ok to skrzypek pochodzący z Korei Południowej, zdobył I nagrodę w Konkursie Skrzypcowym im. Karola Lipińskiego 2024 w Toruniu, otrzymując aż 11 nagród specjalnych i uznanie ze strony wybitnych muzyków, w tym Daniela Stabrawy. Wszechstronność artystyczna Sunjae zaowocowała również zaproszeniami do występów z licznymi orkiestrami oraz do prezentacji recitali solowych w różnych miastach Europy i Azji. Brał udział w kursach mistrzowskich i koncertował u boku uznanych artystów, takich jak Leonidas Kavakos, Shlomo Mintz, Daniel Stabrawa i Konstantin Heidrich, czerpiąc z tych spotkań ogromną inspirację. Jako kameralista, regularnie występuje jako gość z Polish String Quartet Berlin pod kierownictwem Tomasza Tomaszewskiego. Od 2017 roku Sunjae Ok studiuje pod okiem profesora Tomasza Tomaszewskiego na Uniwersytecie Sztuk w Berlinie. Gra na skrzypcach Guarneri del Gesù „Sándor Végh”, które zostały mu uprzejmie udostępnione przez Floriana Leonharda.
Monika Wolińska w 2020 roku została odznaczona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, a w 2011 roku, odznaką honorową Zasłużony dla kultury polskiej. Prowadzi aktywną działalność koncertową na scenach całego świata, współpracując z wieloma orkiestrami Europy, Azji i Ameryki. Sztukę dyrygencką Moniki Wolińskiej bardzo trafnie określił David Dubal po koncercie w nowojorskiej Carnegie Hall, zwracając uwagę na jej „wielką wrażliwość i niesamowite wyczucie brzmienia instrumentów w orkiestrze”. Koncert Moniki Wolińskiej w Carnegie Hall zakończył się ogromnym sukcesem i owacją na stojąco, i był pierwszym w historii koncertem, podczas którego za pulpitem dyrygenckim stanęła Polka.
W 2013 roku Monika Wolińska otrzymała dyplom Piękniejsza Polska, przyznawany osobom tworzącym piękno, którym możemy szczycić się przed światem, w ramach programu Piękniejsza Polska w Unii Europejskiej. W 2016 roku została uhonorowana przez Klub Rotary w Gorzowie Wielkopolskim statuetką Sukces, za promowanie Gorzowa Wielkopolskiego w kraju i na świecie. W 2018 roku otrzymała nagrodę specjalną za całokształt pracy artystycznej, w postaci srebrnej statuetki, za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony dóbr kultury im. Kazimierza Andrzeja Jaworskiego, przyznaną przez Prezydenta Miasta Chełm.
W 2012 ukazała się nagrana z Orkiestrą Sinfonia Varsovia debiutancka płyta Moniki Wolińskiej, zawierająca komplet poematów symfonicznych wielkiego polskiego kompozytora Eugeniusza Morawskiego. Płyta otrzymała znakomite recenzje i została nominowana do nagrody Fryderyk 2013.
Jako dyrygentka zadebiutowała w 2004 roku na Festiwalu Muzycznym w Lucernie, pracując pod okiem Pierre’a Bouleza. Przez wiele lat w charakterze asystentki współpracowała z Maestro Jerzym Semkowem, a w sezonie 2007/2008 asystowała prof. Krzysztofowi Pendereckiemu. Monika Wolińska jest wielką propagatorką muzyki współczesnej. Występowała wielokrotnie na Festiwalu Warszawska Jesień oraz koncertach z cyklu Generacje. W latach 2013-2017 była Dyrektorem Artystycznym Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara. W 2014 roku poprowadziła premierę widowiska muzyczno-historycznego Universa – Opera Otwarta Jana A.P. Kaczmarka, utworu napisanego z okazji Jubileuszu 650-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 2019 roku premierę wielkiego widowiska Rapsodia Śląska Jana A.P. Kaczmarka, dla uczczenia 100-lecia Powstań Śląskich.
W październiku 2014 roku poprowadziła w Filharmonii Gorzowskiej koncert z udziałem jednego z najwybitniejszych barytonów naszych czasów, Thomasa Hampsona, który na zaproszenie Moniki Wolińskiej, po raz pierwszy wystąpił w Polsce.
Swoją wszechstronną edukację artystyczną rozpoczęła w wieku sześciu lat. Ukończyła trzy kierunki studiów: skrzypce, prowadzenie zespołów wokalno-instrumentalnych (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy), oraz dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. Ryszarda Dudka (Akademia Muzyczna w Warszawie). Uczestniczyła w kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez Kurta Masura, Pierre’a Bouleza, Antoniego Wita i Gabriela Chmurę. W 2015 roku ukończyła Podyplomowe Studia Ogólnomenedżerskie na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Monika Wolińska jest profesorem zwyczajnym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadzi klasę dyrygentury symfoniczno-operowej oraz od 2019 roku pełni funkcję Kierownika Katedry Wydziału Dyrygentury Symfoniczno-Operowej. Jest również autorką książki o wielkim polskim dyrygencie Stanisławie Wisłockim, zatytułowanej Stanisław Wisłocki – dyrygent i pedagog.
W latach 2003-2009 współpracowała z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Warszawie. W sezonie 2007/2008 pełniła funkcję stałego dyrygenta Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W latach 2013 – 2017 Monika Wolińska była Dyrektorem Artystycznym, Dyrygentem Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej, z którą w listopadzie 2015 roku nagrała płytę Bronisław Kaper / Jan A.P. Kaczmarek – SPOTKANIE.
W czerwcu 2017 roku znalazła się w finałowej szóstce dyrygentek z całego świata, wyłonionych w drodze konkursu, spośród 161 kandydatek, otrzymując zaproszenie do programu 2017 Hart Institute for Women Conductors, w Operze w Dallas.
Źródło/Zdjęcia: Filharmonia Sinfonia Baltica w Słupsku
Wykorzystujemy cookies (ciasteczka) do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Cookies settings
Akceptuj
Odrzuć
Polityka prywatności i pliki cookies
Privacy & Cookies policy
Cookies list
Cookie name
Active
Polityka cookies
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu Zbliżenia z siedzibą pod adresem 76-200 Słupsk al. Sienkiewicza 1/3.
Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
a) dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
b) tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
c) utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
a) „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
b) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
c) „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
d) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
e) „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies.
Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.