W piątek, 24 października, w filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku odbędzie się koncert pt. „Wspomnienia z nutą Przybory” z okazji 110. rocznicy urodzin współzałożyciela Kabaretu Starszych Panów – Jeremiego Przybory. Początek o godzinie 19:00. W 110. rocznicę urodzin Jeremiego Przybory słupska filharmonia zaprasza na wieczór poświęcony jednemu z najwybitniejszych autorów polskiej piosenki literackiej. Współtwórca legendarnego Kabaretu Starszych Panów, mistrz słowa, ironii i nastroju, autor niezliczonych perełek językowych i subtelnych lirycznych portretów – Jeremi Przybora pozostawił po sobie spuściznę, która nie tylko bawi i wzrusza, ale także skłania do refleksji nad smakiem, stylem i klasą w sztuce.
Kabaret Starszych Panów, stworzony wspólnie z Jerzym Wasowskim, był fenomenem – połączeniem wyrafinowanej satyry, poezji codzienności, szlachetnego absurdu i ponadczasowej elegancji. Ich piosenki (pełne humoru, nostalgii, językowych niuansów i lirycznego wdzięku) do dziś zachwycają kolejne pokolenia słuchaczy. W czasach dynamicznych zmian kulturowych i natłoku treści, twórczość Kabaretu Starszych Panów przypomina o wartości precyzyjnego słowa, muzycznej finezji i subtelnego żartu.
Koncert będzie okazją, by raz jeszcze wsłuchać się w ten niezwykły świat – tym razem w orkiestrowej odsłonie. W aranżacjach Anny Rocławskiej-Musiałczyk zabrzmią piosenki Przybory i Wasowskiego, które na stałe wpisały się w kanon polskiej piosenki literackiej. W wykonaniu orkiestry symfonicznej zyskają one nowy wymiar – pełniejszy, bardziej teatralny, ale wciąż nasycony delikatnością i charakterystyczną dla Przybory ironią.
Orkiestrę Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara poprowadzi Ariel Ludwiczak, zaś towarzyszyć mu będą: Magda Smalara (aktorka i wokalistka, ceniona za swoje interpretacje tekstów Jeremiego Przybory) oraz Aleksandra Cybula, Kamil Zięba i Piotr Kosewski – młodzi artyści, których głosy doskonale oddają różnorodność emocjonalną i stylistyczną repertuaru Kabaretu Starszych Panów, a także Artur Jurek (fortepian), Jarosław Stokowski (gitara basowa) i Roman Ślefarski (perkusja).
– Ten wieczór będzie nie tylko wyrazem uznania dla talentu Jeremiego Przybory, ale również zaproszeniem do zanurzenia się w świat eleganckiego dowcipu, inteligentnej ironii i muzycznej wyobraźni. Dla jednych będzie to nostalgiczny powrót do dobrze znanych melodii i tekstów, dla innych – być może pierwsze spotkanie z twórczością, która nie starzeje się nigdy – zapowiadają organizatorzy.
Wystąpią: Magda Smalara – śpiew Aleksandra Cybula – śpiew Kamil Zięba – śpiew Piotr Kosewski – śpiew Artur Jurek – fortepian Jarosław Stokowski – gitara basowa Roman Ślefarski – perkusja Ariel Ludwiczak – dyrygent Orkiestra Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” im. Wojciecha Kilara
Program: Uwertura I („Piosenka jest dobra na wszystko”/”SOS”/”Tanie dranie”) „Tango Kat” „Shimmy szuja” „Najmilsze są drobne panie” „Kaziu, zakochaj się” „Jeżeli kochać to nie indywidualnie” „Mambo Spinoza” „Ubóstwiam drakę” „Upiorny twist” Uwertura II („Na ryby”/ „Dobranoc, już czas na sen”/”Addio pomidory”) „Już kąpiesz się nie dla mnie” „To było tak” „Ballada jarzynowa” „O, Romeo” „Czemu zgubiłam korale” „Portugalczyk Osculati” „Walc Embarras”
Magda Smalara – absolwentka Wydziału Aktorskiego warszawskiej Akademii Teatralnej (2002), znana widzom polskim z wielu filmów i seriali – „Pod powierzchnią”, „Dziewczyny wojenne”, „Pajęczyna”, „To nie ze mną”. Związana z wieloma warszawskimi teatrami – Polskim, Dramatycznym, Och- teatrem i Teatrem Muzycznym Roma. W 2012 roku zadebiutowała jako reżyserka i scenarzystka przygotowując spektakl „Wszędzie jest Wyspa Tu” oparty na poezji Wisławy Szymborskiej w opracowaniu muzycznym Urszuli Borkowskiej. W nowej wersji i pod zmienionym tytułem – „100 minut dla urody” przedstawienie to do dziś jest wystawiane na scenach w całej Polsce. W 2013 roku premierę miał autorski program „Kobieta do zjedzenia”, powstały również we współpracy z Urszulą Borkowską, również grany z powodzeniem do dziś. Wciąż od czasu do czasu para się reżyserią, zwłaszcza projektów muzycznych. Wyreżyserowała emitowany w Radiu RDC koncert na sześćdziesięciolecie Studenckiego Teatru Satyryków (2013), a także koncert utworów Wojciecha Młynarskiego „Piosenka to jest forma magiczna” w 2017 roku. Jest autorką scenariusza monodramu muzycznego „13 randek DaNuty” z piosenkami Danuty Rinn, wykonywanego przez Katarzynę Dąbrowską (premiera odbyła się w kwietniu 2023 r). W lipcu 2023 odbyła się premiera przygotowywanego we współpracy z Urszulą Borkowską koncertu- spektaklu z poezją K.I. Gałczyńskiego, „Ildefons. Facet księżycowy”. W sierpniu 2024 w Teatrze Atelier w Sopocie odbędzie się premiera nowego recitalu, czy też stand-upu z muzyką pt. „Piosenki na receptę”, również powstałego we współpracy z Urszulą Borkowską. Laureatka Grand-Prix, nagrody Dziennikarzy i Nagrody Publiczności w konkursie na Interpretację Piosenek Agnieszki Osieckiej w 2001 roku, od 2009 co roku zasiada w fotelu prowadzącej konkursowe koncerty. Od 2016 roku współpracuje z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie prowadząc zajęcia na wydziale wokalno-aktorskim, od 2019 jako etatowa wykładowczyni. Na początku 2022 roku obroniła z wyróżnieniem dysertację na temat interpretacji piosenki aktorskiej i otrzymała tytuł doktora sztuk muzycznych. W 2024 roku nominowana do tytułu „Mistrza mowy polskiej”.
Aleksandra Cybula – absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Akademii Muzycznej w Łodzi (dyplom z wyróżnieniem). Jest laureatką wielu festiwali ogólnopolskich, m.in. Grand Prix Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Marka Grechuty. Współpracowała z Teatrem Niedużym w Sopocie, Teatrem Palladium w Warszawie, Narodowym Teatrem Edukacji we Wrocławiu. Koncertowała z Polską Filharmonią Sinfonia Baltica pod dyrekcją Bohdana Jarmołowicza. Absolwentka Dziecięco – Młodzieżowego Chóru ,,Fantazja”. Obecnie związana ze Słupskim Ośrodkiem Kultury. Dzięki stypendium Prezydenta Miasta Słupska, zrealizowała monodram ,,Moja Edith” w reżyserii Piotra Kosewskiego.
Kamil Zięba – aktor i wokalista, absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego (specjalność – Musical) Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Swoją artystyczną edukację rozpoczął w wieku 18 lat w Rzeszowskiej szkole Centrum Sztuki Wokalnej i dzięki zdobytym tam umiejętnościom pojawił się na scenach Teatru im. Wandy Siemaszkowej oraz w Teatrze Maska w Rzeszowie. Po ukończeniu studiów kreował główną rolę w musicalu Wonderful Town Leonarda Bernsteina, który powstał przy współpracy Filharmonii Bałtyckiej i Gdańskiej Akademii Muzycznej. Współpracował z Teatrem Miejskim w Gdyni, z Teatrem Muzycznym „Tintilo” oraz Sopockim Teatrem Atelier. Jest laureatem wielu ogólnopolskich festiwali piosenki estradowej i aktorskiej. Brał udział w nagraniach dla Telewizji Polskiej i współpracował ze studiem SDI odpowiedzialnym za dubbing w najważniejszych filmach Walta Disneya. Prowadzi zajęcia i warsztaty teatralne oraz wokalne, założył działalność mającą na celu umożliwienie zorganizowania takich zajęć dla dzieci i młodzieży mieszkającej w małych miejscowościach. Współpracował z warszawskim Studiem Accantus oraz jest solistą w programach edukacyjnych Filharmonii Narodowej. Grał na scenach wielu Teatrów Muzycznych, m.in Teatru NOWA SCENA w Bydgoszczy, Teatru Syrena w Warszawie (spektakle: Czarownice z Eastwick, Rodzina Addamsów, Rock of Ages, Kajko i Kokosz) i Teatru Muzycznego w Poznaniu (musical Rodzina Addamsów), Mazowieckiego Teatru Muzycznego (Awantura w MollDurze) oraz Teatru Muzycznego w Toruniu (Friends – The Musical Parody, Mów mi Italiano).
Piotr Kosewski – (01.10.1988 r.) aktor, wokalista, reżyser, producent, menadżer kultury, pedagog. Absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na Wydziale Wokalno- Aktorskim, na specjalności musical, w klasie prof. Ryszarda Minkiewicza. Absolwent Uniwersytetu Gdańskiego na Wydziale Filologicznym, na kierunku Kulturoznawstwo. Ukończył również studia podyplomowe na Politechnice Gdańskiej – Zarządzanie w kulturze. Jest założycielem Teatru Niedużego, który ma obecnie swoją rezydenturę w sopockim Teatrze Atelier. Współpracował z wieloma instytucjami kultury w Trójmieście, Polsce i poza jej granicami, m.in. z Teatrem Polonia i Och-Teatrem – spektakl Szelmostwa Lisa Witalisa (reżyser, aktor, kompozytor), Operą Bałtycką – operetka Księżniczka czardasza w reż. J. Snakowskiego (solista), Teatrem Wybrzeże – Faraon w reż. A. Nalepy (aktor), Teatrem na Plaży – m.in. Rewia – Jutro będzie lepiej (scenariusz, reżyseria, aktor), Balladyna ’68 (aktor, reżyser), Ząb, zupa, dąb (aktor, reżyser), Seans Spirytystyczny ze Starszymi Panami (scenariusz, aktor, reżyser), Panna Tutli-Putli (aktor, reżyser, kompozytor), Festiwal Piosenki (Nie)Poważnej (scenariusz, reżyser, aktor), Brel/Mlynarski (scenariusz, aktor, reżyser), Międzynarodowym Festiwalem – Literacki Sopot – spektakl Z Królestwa Wszechwanny na podstawie tekstów Hanocha Levina (reżyser, aktor), Polską Filharmonią Kameralną Sopot – m. in. koncert Starsi Panowie Dwaj, Elbląską Orkiestrą Kameralną – koncert patriotyczny Płyń Wisełko, Filharmonią Warmińsko-Mazurską – Piosenki Starszych Panów), Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku jako wykładowca. Podczas rezydentury Teatru Niedużego w sopockim Teatrze Atelier stworzył muzykały Medea, moja sympatia, BallaDina, Gołoledź, Garden party, czyli bankiet w krzakach (aktor, reżyser, producent), operę The Medium G. C. Menottiego, widowisko słowno-muzyczne Laboratorium Ballad i Romansów (scenariusz, reżyseria, narrator), monodram muzyczny Moja Edith (scenariusz, reżyseria), koncerty charytatywne Światło i ciepło na rzecz Ukrainy, Jak w bajce na rzecz WOŚP. Produkcja Teatru Niedużego – opera The Medium została zaproszona i zaprezentowana na 56. Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, natomiast muzykał Gołoledź brał udział w finale Konkursu na inscenizację dawnych dzieł literatury polskiej Klasyka żywa, który organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego i otrzymał dwie nagrody (mi.in. Za wyczucie stylu muzykału Jeremiego Przybory). Piotr Kosewski otrzymał wiele nagród, m. in. I miejsce na Festiwalu Twórczości Wojciecha Młynarskiego, Grand Prix i I miejsce na Festiwalu Piosenki Aktorskiej Reflektor. Wyróżniony Sopocką Muzą dla Młodych Twórców. Dyrektor Festiwalu Twórczości Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego. W 2020 wydał album Piosenki na depresję z piosenkami duetu Przybora-Wasowski. Obecnie pracuje nad płytą z piosenkami Jacquesa Brela w tłumaczeniu Wojciecha Młynarskiego.
Ariel Ludwiczak – dyrygent, menedżer kultury, absolwent Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku. Ukończył także studia podyplomowe w specjalności Zarządzanie w kulturze na wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. Stypendysta i uczestnik zimowej edycji LPP Erasmus i ABAM w Tallinie (Estonia) w 2009 roku. Występował na scenach Opery Leśnej w Sopocie, katowickiego NOSPRu, Filharmonii Szczecińskiej, Opery Bałtyckiej, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Elbląskiej Orkiestry Kameralnej, Płockiej Orkiestry Symfonicznej czy Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. W sezonie artystycznym 2014-2015 Ariel Ludwiczak był dyrygentem-rezydentem Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot w programie stypendialnym Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.
Źródło / Zdjęcia: Filharmonia Sinfonia Baltica w Słupsku / Tomasz Wojtalik
Wykorzystujemy cookies (ciasteczka) do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Cookies settings
Akceptuj
Odrzuć
Polityka prywatności i pliki cookies
Privacy & Cookies policy
Cookies list
Cookie name
Active
Polityka cookies
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu Zbliżenia z siedzibą pod adresem 76-200 Słupsk al. Sienkiewicza 1/3.
Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
a) dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
b) tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
c) utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
a) „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
b) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
c) „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
d) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
e) „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies.
Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.