System teleopieki zadziałał jak należy

Nie doszło do tragedii dzięki sprawnemu zadziałaniu systemu teleopieki, wprowadzanemu w mieście przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie. System wykrył groźny wyciek gazu w mieszkaniu samotnej osoby w centrum Słupska.
Do zdarzenia doszło w środę w godzinach popołudniowych w mieszkaniu przy ul Mostnika w Słupsku. W lokalu zamontowany został system teleopieki wyposażony m.in. w czujnik gazu, który wykrył wyciek, przesyłając informację o zagrożeniu do Centrum Pomocy. Z seniorką natychmiast skontaktował się ratownik z Centrum, którego zadaniem jest 24 godzinne monitorowanie mieszkań z systemem teleopieki.
– Ratownik najpierw ustalił w jakim stanie jest seniorka, kiedy okazało się, że nic jej nie zagraża, poinstruował panią, że ma otworzyć wszystkie okna i drzwi – mówi Klaudiusz Dyjas, Dyrektor MOPR w Słupsku – Jak się okazało seniorka nawet nie zdawała sobie sprawy, że ma zagrażającą życiu awarię w domu.
Ratownik z Centrum Pomocy wezwał na miejsce straż pożarną. Służby ratunkowe po wstępnej ocenie sytuacji odłączyły dopływ gazu do piecyka w mieszkaniu. W dniu dzisiejszym prowadzono dalsze czynności rozpoznawcze i zabezpieczające. – To kolejna sytuacja, w której nasz system zadziałał sprawnie i pozwolił uniknąć tragedii – mówi Klaudiusz Dyjas – Dzięki teleopiece seniorzy, osoby chore i samotne mogą liczyć na pełne wsparcie. Były już zdarzenia, że do domów wzywane były karetki, a interwencje ratowały życie.
System teleopieki Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Słupsku wprowadza od połowy listopada 2018 roku, w ramach projektu „Usługi społeczne – innowacyjne i kompleksowe wsparcie na rzecz mieszkańców obszaru rewitalizowanego Miasta Słupska” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.  W ramach akcji zainstalowano w domach osób potrzebujących wsparcia, ponad 150 zestawów. System instalowany w domu osoby niesamodzielnej składa się z tak zwanej
opaski życia, z przyciskiem SOS. Za pomocą opaski senior może skontaktować się z Centrum Pomocy, w razie sytuacji nagłej np.
zagrażającej życiu, lub zgłosić każdy inny problem. Przez opaskę można rozmawiać. Dodatkowo w systemie teleopieki, w domach montowane są czujniki ruchu, czadu lub gazu oraz stacja HUB integrująca pracę wszystkich urządzeń w domu.
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie ma jeszcze około 120 gotowych do instalacji zestawów. Osoby zainteresowane włączeniem się w program
teleopieki, mieszkające w rejonie śródmieścia objętego programem rewitalizacji, powinny skontaktować się z Zespołem do spraw seniorów,
osób niepełnosprawnych i niesamodzielnych MOPR: tel. 59-81-42-861, 59-81-42-862, 59-81-42-863, 59-81-42-864. Można także osobiście
odwiedzić ośrodek przy ul Słonecznej 15d w Słupsku. Pracownicy zajmujący się kwalifikowaniem do programu pracują w pokojach 120, 121, 121, 122.
Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *