Kobieta w słuchawce swojego telefonu usłyszała, że dzwoni do niej pracownik odpowiedzialny za bezpieczeństwo transakcji banku, w którym 45-latka ma konto. Dowiedziała się, że jej zgromadzone środki ktoś próbuje wypłacić w nieautoryzowany sposób. „Pracownik” miał na to rozwiązanie, jednak trzeba było działać szybko. Kobieta pod presją oszusta straciła 150 tysięcy złotych.
fot. www.policja.pl
W dobie Internetu i dostępności towarów zakupionych za pośrednictwem sieci często zapominamy o tym, że możemy paść ofiarą oszustów. Płatności bezgotówkowe są już ogólnodostępne, szybkie i bezproblemowe. Wiedza o tym również oszuści, którzy wykorzystują ten sposób płatności do przestępstw kradzieży. Jak zabezpieczyć się przed tego typu kradzieżami?
Aktualnie niemal każdy z nas posiadając konto w banku ma do niego dostęp choćby z poziomu aplikacji na swoim telefonie. To duża wygoda, jednak korzystanie z takich aplikacji w sposób niewłaściwy może powodować również zagrożenie, że padniemy ofiarą oszustów. Niewiarygodne okazje, gdzie cena towaru w Internecie jest czasami nawet kilkukrotnie niższa, od tej w sklepie stacjonarnym powinna wzbudzić nasze obawy co do wiarygodności widzianej oferty. W ostatnim czasie policjanci słupskiej komendy przyjęli zawiadomienie o takim oszustwie, w którym 38-latek na jednym z portali społecznościowych znalazł ofertę sprzedaży „flagowego” telefonu jednej z przodujących marek na rynku smartfonów. Cena katalogowa takiego modelu wynosiła około 6 tysięcy złotych. Mężczyzny nie zdziwił fakt, że „sprzedawca” z powodu pilnej sytuacji chce go sprzedać za jedyne 260 złotych. W ofercie nie było mowy o sprawdzeniu telefonu przed sprzedażą- sprzedający zaoferował, że przyjmie szybki przelew „BLIK”, a następnie od razu wyśle telefon pod wskazany adres. Jak można się domyślić, telefon nigdy nie dotarł do pokrzywdzonego, a kontakt ze sprzedającym się urwał.
Kolejnym działaniem oszustów jest tzw. metoda „na pracownika banku”. W ubiegłym tygodniu do słupszczanki zadzwonił telefon. W słuchawce mężczyzna przedstawił się z imienia i nazwiska oraz powiedział, że jest pracownikiem działu bezpieczeństwa banku, w którym kobieta miała swój rachunek bankowy. W dalszej rozmowie 45-latka dowiedziała się, że ktoś próbował zaatakować jej konto i w sposób nieautoryzowany wypłacić środki. Następnie, aby wzbudzić zaufanie kobiety, poinformował, że jedną z takich transakcji udało się zablokować, jednak „przestępcy” mogą próbować dalej. Mężczyzna w słuchawce powiedział, że jest na to rozwiązanie, ale muszą działać szybko. Zaproponował, że środki na koncie kobiety trzeba będzie przesłać na tak zwany rachunek techniczny, a po odparciu ataku na konto kobiety zostaną one przelane z powrotem. Presja czasu oraz wzbudzenie poczucia zagrożenia spowodowały, że kobieta straciła 150 tysięcy złotych. Pamiętajmy, że pracownicy banku nigdy nie proszą o takie przelewy. Nie pytają o hasło do kont oraz nie zalecają zainstalowania w swoich smartfonach dodatkowych aplikacji np. do zdalnego sterowania smartfonem, aby wyręczyć nas w niektórych operacjach.
Wraz z rozwojem technologii oszuści wykorzystują nowe metody płatności i komunikacji do popełniania przestępstw. Kolejną z metod jest kradzież kont na portalach społecznościowych. Przestępcy, kiedy uda im się włamać na takie konto często wykorzystują aplikację do rozmów, pisząc do Twoich znajomych z prośbą o szybki przelew, często niewielkiej kwoty. Pamiętajmy, że nie mając bezpośredniego kontaktu z osobą, nie wiemy tak naprawdę z kim rozmawiamy. Weryfikujmy te informacje- zadzwońmy do najbliższej nam osoby, czy znajomego, który prosi o „pożyczkę” i sprawdźmy, czy naprawdę jej potrzebuje.
Wykorzystujemy cookies (ciasteczka) do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Cookies settings
Akceptuj
Odrzuć
Polityka prywatności i pliki cookies
Privacy & Cookies policy
Cookies list
Cookie name
Active
Polityka cookies
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu Zbliżenia z siedzibą pod adresem 76-200 Słupsk al. Sienkiewicza 1/3.
Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
a) dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
b) tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
c) utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
a) „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
b) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
c) „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
d) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
e) „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies.
Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.